Wat als je klanken niet alleen hoort, maar ook ziet in kleur? De Franse organist en componist Olivier Messiaen verbond kleuren aan klanken wanneer hij zijn stukken componeerde. In ‘Dromen als Messiaen’ duik je voor even in deze bijzondere wereld waar klank en kleur samengaan. Stel je voor: een intense audiovisuele performance met verglijdende beelden en kleuren op het orgel zelf.

Messiaens ‘La Nativité du Seigneur’, gebaseerd op het kerstverhaal, wordt uitgevoerd als nooit tevoren. De live-gegenereerde beelden zijn gebaseerd op de negen pasteltekeningen die de Franse schilder Charles Blanc-Gatti (1890-1966) maakte naar aanleiding van een van de eerste uitvoeringen van ‘La Nativité du Seigneur’ in 1936. Blanc-Gatti, die bevriend was met Messiaen, was een van de grondleggers van het Musicalisme, een kunststroming waarbij schilders theorieën over het verband tussen klank en kleur in praktijk brachten.

De kleuranimaties in ‘Dromen als Messiaen’ worden gegenereerd op basis van de specifieke klankkleuren die bij elk orgel en bij elk stuk verschillend zijn. Zo is iedere uitvoering op elk orgel uniek. ‘Dromen als Messiaen’ wordt gerealiseerd door audiovisueel componist Marcel Wierckx, en musicus en beeldend kunstenaar Johan Luijmes, naar een idee van laatstgenoemde. De concertreeks is in de kersttijd in 2019 en 2020 in een twintigtal kerken in Nederland te bewonderen en te ervaren. Marcel Wierckx zorgt samen met verschillende stadsorganisten voor de uitvoeringen.

Vrijdag 20 december, Grote Kerk Dordrecht
20.00 uur. Cor Ardesch, Kamorgel


 

                 
                                                                                                   


 
Een overzicht van het hele project
vindt u op 

www.dromenalsmessiaen.nl






 


 

 


Naar het overzicht