Een nieuw album.
Er zijn werken opgenomen van Krebs, Telemann, Kittel en Bach.
Klik hier voor het programma en luistervoorbeelden.




 

Op de orgelkas van het Dordrechtse Bach-orgel ontbreken engelen die viool of viola da gamba spelen, maar de registraties op deze cd vermengen ‘strijkstok en adem’. De verfijning van de toegepaste registers, demonstreert de capaciteiten van het instrument bij het uitvoeren van kamermuziek. Dit resulteert in een rijke beleving van klankcombinaties. De soepelheid van de tonen van de hobo's en de blokfluit zijn de ene keer contrasterend en de andere keer versmeltend met het kleurenpalet van het Bach-orgel.
Het Silbermann-orgel in Freiberg heeft gediend als klankvoorbeeld voor het Bach-orgel (Verschueren Orgelbouw 2007), in relatie tot Bachs werkplaatsen en zijn oeuvre.

Krebs schreef veel composities voor kerkorgel en een blaasinstrument en profiteerde van deze verrijkende klankcombinatie. We kunnen ons voorstellen dat Bach dezelfde praktijk zou hebben toegepast, wanneer hij geen orkest tot zijn beschikking had, maar variatie in klankkleur wilde bij het uitvoeren van een koraal of triosonate. Hij bewerkte zijn triosonates voor verschillende instrumentencombinaties, maar veel van de originele manuscripten zijn verloren gegaan.
Telemann schreef veel werken voor een toetsinstrument, waarbij het in plaats van begeleidt, wedijvert met een melodie-instrument. We hebben gekozen voor twee trio's uit de bundel 'Essercizii Musici', gepubliceerd omstreeks 1739. Het hoge niveau van de composities in deze bundel kan wedijveren met die van Bachs doorwrochte trio's.


Naar het overzicht