Kamorgel, Grote Kerk Dordrecht © Cor Ardesch

In 1859 heeft de Rotterdamse orgelmaker Willem Hendrik Kam een geheel nieuw orgel in de nog aanwezige oude kas uit 1671 gebouwd. Het instrument telt dan 51 stemmen, verdeeld over 3 klavieren en pedaal. Acht jaar later, in 1867, worden veel gebreken geconstateerd. De firma Bätz-Witte te Utrecht voert in 1869 herstelwerkzaamheden uit. Hiervoor wordt het Mariakoor als werkplaats ingericht. De samenstelling van de Mixturen wordt gewijzigd en de Scherp van het Manuaal wordt vervangen door een Gemshoorn 2’.

Na een grootscheepse restauratie van de Grote Kerk (1902-1939) vindt een grondige restauratie plaats van het orgel, uitgevoerd door de firma Gerrit van Leeuwen & Zn. te Leiderdorp. De frontpijpen worden gepolijst en voorzien van een vernislaag. De Violon 16’ van het pedaal en de Viola 8’ van het Bovenwerk worden vernieuwd, het pedaalklavier wordt vervangen en een pedaalkoppel ‘in verbinding met het Rugwerk’ wordt aangebracht. Omdat de aanslag van het Manuaal nog steeds zeer zwaar is, wordt in 1939 een pseudo Barkersysteem aangebracht.

De speelmechaniek blijft echter een zwak punt. Tegelijk met de restauratie van de kerk ondergaat het orgel in 1986/87 een deelrestauratie  door de firma Ernst Leeflang B.V. ter Apeldoorn. Aangezien hierbij maar een deel van de problemen kan worden aangepakt, blijft er veel liggen.

In 2007 begint orgelmakerij Gebr. Reil B.V. uit Heerde aan een conserverend herstel. Windladen worden hersteld, de verzakte frontpijpen worden ontdaan van de in 1939 aangebrachte vernislaag, gerestaureerd en gebeugeld. Eind 2009 wordt het pseudo Barkersysteem uit het instrument verwijderd. De mechaniek wordt dusdanig aangepast, dat thans de speelaard ‘goed en natuurlijk’ kan worden genoemd. In april 2010 vindt de afronding van deze werkzaamheden plaats.

Een laatste fase van het conserverend herstel zal binnenkort plaatsvinden. Hierbij worden de 5 grote magazijnbalgen van nieuw schapenleer voorzien en zullen scheuren in de balgbladen worden hersteld.


 

Dispositie

Manuaal (C-f''')

Prestant 16'
Gedekt 16'
Prestant 8'
Roerfluit 8'
Holpijp 8'
Octaaf 4'
Roerfluit 4'
Quint 3'
Octaaf 2'
Gemshoorn 2'
Mixtuur 3-5 st.
Cornet D 5 st.
Trompet 16'
Trompet 8'
Clarinet 4'

Positief (C-f''')

Bourdon 16'
Prestant 8'
Gemshoorn 8'
Salicionaal 8'
Bourdon 8'
Octaaf 4'
Gemshoorn 4'
Quint 3'
Octaaf 2'
Mixtuur 2-4 st.
Cornet D 5 st.
Trompet 8'
Dulciaan 8'

Bovenwerk (C-f''')

Baardpijp 8'
Holpijp 8'
Viola di Gamba 8'
Quintadeen 8'
Salicionaal 4'
Open Fluit 4'
Gedekt 4'
Nasard 3'
Woudfluit 2'
Carillon 3 st.
Schalmei 8'
Vox Humana 8'

Pedaal (C-d')

Subbas 32'
Principaal 16'
Violon 16'
Subbas 16'
Octaaf 8'
Gedekt 8'
Quint 6'
Octaaf 4'
Bazuin 16'
Trombone 8'
Trompet 4'


Werktuigelijke registers: koppelingen Man-Pos, Man-Bw, Ped-Man, Ped-Pos, Ped-Bw, tremulanten Pos en BW, afsluiters Man, Pos, Bw en Ped

Toonhoogte: 
a=435 Hz

Temperatuur:
evenredig zwevend

Windvoorziening:
5 magazijnbalgen